Manasia trimite o ilustrată
Napoli, 2025: foarte murdar, umed, cald, viu şi prietenos.
Librăria Feltrinelli – scriu oare corect – e cornul abundenţei
pentru literatură, filozofie, politologie, ezoterism
şi tot ce mi-ar putea trece prin cap.
Oamenii, nu ca în oraşul românesc, AU o expresie,
o privire,
un gînd.
Dau fericit viaţa mea de acum pe o beţie cu africanii de aici.
Pe vagabondaj şi derută pînă la moarte.
Mă ucide lent, ca un cancer, cum îl fetişizează pe Maradona,
cum îi lipesc chipul şi corpul în alergare peste tot.
Faţadele clădirilor delabrate devin altare
pentru un zeu al primăverii eterne,
pastilat.
Cît mă bucur că nu a ajuns aşa şi Dobrin!
Citesc Fiica ascunsă a Elenei Ferrante şi mor de invidie
pe scrisul ei dement. Roşii ca patru creveţi
evadaţi dintr-un wok, se întorc ai mei în apartament.
Lîngă locuiesc tot români, dincolo italieni se agită şi urlă.
Napoli, Frantumaglia, viaţa:
„ca prinderea unei insecte veninoase într-o venă“.
Orice insulă din Mediterana i-un cenotaf.
Izvoarele se resorb în pămîntul ca zeolitul,
cascadele supravieţuiesc în pliantele mincinoase.
Pe Malta, aproape nimic nu pare să mai susţină
vreme îndelungată viaţa. Mii de construcţii din piatră,
de la un deceniu la altul mai mari,
de o eleganţă standardizată.
Noapte de noapte, fiesta pentru huliganii
care nu au de ce să mai citească Dante. Vin ţintă
şi se înfig în tine ca piesele unui Tetris actualizat.
Membri ai unor specii distincte se intersectează,
dar nu se ating:
beţivi de talia lui Gascoigne, kiteri şi culturişti,
bolnavi agonizînd fără tuburi de oxigen, frumuseţi trash,
liceence, filfizoni, cămine întregi de bătrîni
expulzaţi de prin ţările nordice.
Dar în dimineaţa în care ei au mers la acvariu şi tu la plajă,
ai văzut dorsala sirenei la pubertate:
No te gusta la playa, no? O tachinează spanioloaicele de pe mal
şi ea, No, înălţîndu-şi fundicul în tanga negri
peste valul de spumă
dispărînd pe urmă şi el în apa
cu peşti înger şi domnişoare.
Crevase. Unele cu apă,
altele acoperite cu paturi de sare.
Cehoaicele blonde fumează-n şezlonguri –
într-o plictiseală controlată atent –
ţigări slim cafenii. Uită-le guşile de iguane.
Cînd pleci tu, după prînz, vin negresele
şi se întind pe prosoape.
Soarele incendiază aripi de libelulă.
Tipa subţire, în derivă pe mare.
Semiabsorbită de colacul imens, roz perlat,
vorbeşte de mai bine
de-un sfert de ceas la telefon. Nu vede iarba ca o
structură extraterestră, nici peştii negri.
Urci pe faleza cimentată,
îţi place cum sarea se usucă pe tine
şi te strînge: I’m a rattlesnake,
I’m a rattlesnake,
I’m rattlesnake,
strigă băieţelul englez înspre:
Seara tinere singure îşi plimbă cîinii
prin apa ca o pînză neclintită lîngă ţărm.
Beau bere locală, îmi mut privirea de la ele la pescari şi
de la pescari la focurile de artificii
înălţate peste fortăreaţă.
Noaptea, cînd numai adolescenţii sicilieni
mai rămîn la focul de tabără
şi o barcă pneumatică aşteaptă să-i ducă
pe iahtul ancorat la cincizeci de metri în larg,
noi mergem pe faleză în locul unde se întîmplă
turismul erotismul viaţa. Cu Lucas la piept,
cobor în supa de eucariote.
O strig pe Irina, dar Irina nu intră
şi n-o să vadă peştele zburător,
o dronă metalic-cartilaginoasă,
cum se apropie, se apropie,
bfffff, bffffff, bffffff,
în salturi
trecînd
peste mine
şi Lucas.
Cum e afectat creierul peştelui clovn (Amphiprion ocellaris)
de captivitatea-n acvariul cu anemone, alge, corali muribunzi?
Cum îţi afectează creierul după-amiaza rece
şi luminoasă? Dar revelaţiile noii revoluţii ateiste
urmată de invazia fasciştilor digitali? Şi cum te afectează
pereţii falezei în care-au rămas fantele unor cuiburi
de unde prigoriile au plecat? Ruinele oraşului grec roman
bizantin forţat să emită civilizaţie la nord?
Turcoazul prigoriei alungă panica şi te rogi ca
natura să mai existe o vreme în locul ăsta cu lotci,
pensiuni, munţi miniaturizaţi.
Nu i-ai explorat încă şi nici n-ai urcat drumul înnămolit
la mormîntul ultimului mare sufit. Controlezi
mortalitatea, teroarea, depresia.
Străluceşti.
Traversezi după-amiaza rece
ca peştele leu golful Aqaba.
Jos, mlaştina pe care, spre Siracuza,
iernează flamingii. Mai sus, în genune,
o româncă ară colinele Siciliei.
A fugit de topor, a fugit de folclor,
a fugit de omor. Şi-a tatuat
pe coapsa stîngă chipul, seducţie pură,-al Medusei.
Şi-a-ntîlnit destinul, pe Gianni.
Îmi place să cred că pe ea
n-o atinge fascismul. Nici vestea că undeva
pe noul continent agroboţii greblează
şi ară deşertul, culeg plastic, metale şi hoituri,
însămînţează violent doctrina maşinii.