Lawrence Ferlinghetti

Lawrence Ferlinghetti (1919-2021), personalitate plurivalentă şi prolifică a culturii americane, s-a născut în 1919, la New York. Fiind unul dintre fondatorii mişcării Beat, prin intermediul editurii şi librăriei City Lights, L. Ferlinghetti şi-a promovat şi susţinut constant colegii de generaţie. Se poate spune că, prin activitatea sa de agent cultural şcolit la Sorbona, a pus oraşul San Francisco pe harta literară americană. Volumul său de poezii Pictures of the Gone World (1955) deschide seria Pocket Poets Series, urmat apoi de cărţile semnate de Gregory Corso, Kenneth Rexroth, Robert Duncan, Frank O’Hara, Allen Ginsberg, Diane Di Prima ş.a.

Câteva dintre cele mai cunoscute opere semnate de Lawrence Ferlinghetti sunt A Coney Island of the Mind (1958), Her (1960), Routines (1964), Landscapes of Living and Dying (1980), Love in the Days of Rage (1988).

 

1.

Departe peste un port

cu şubrede case

printre fumegătoarele charley noble

ale unui acoperiş cu velatură şi sfori de rufe

o femeie lipeşte pânze

peste vânt

atârnându-şi cearşafurile de dimineaţă

cu cârlige de lemn

O minunat animal

sânii ei aproape goi

aruncă umbre provocatoare

când se întinde

pentru a atârna în sfârşit ultimul dintre

atât de albele curăţate păcate

dar este umed amoros

şi o învăluie

agăţându-se de pielea ei

Aşa prinsă cu braţele ridicate

îşi dă capul pe spate

chicotind

şi cu gesturi instinctive

îşi flutură părul auriu

în timp ce în spaţiile marine inaccesibile

între giulgiurile albe întinse

se disting vapoarele luminoase

spre lumea cealaltă

 

3.

Dincolo de timp Praxiteles

lovea cu un topor de aur

prefăcând în piatră

idealurile sale de alabastru

rostind tot

lexicul sculptorului

în silabe vizibile

A turnat copaci de bronz

a pietrificat un cameleon

a făcut porumbei de piatră

să zboare

Şublerele sale măsurau poduri

şi iubiţi

şi alţi supraoameni

pe care i-a prins pe calea lor prăfuită

spre moartea

Pe care nu au mai atins-o

Aproape că încă le poţi vedea

respiraţia

Ochii lor de piatră care se holbează

prin trei mii de ani

ne alină fricile de a îmbătrâni

deşi Praxiteles însuşi

zăcea mort la douăzeci şi opt de ani

pentru că sculptura nu este pentru

tineri

cum a spus

mai târziu

Constantin Brâncuşi

 

13.

Era un chip pe care întunericul îl putea ucide

într-o clipită

uşor de rănit

de râset sau lumină

„Noaptea gândim diferit“

mi-a spus odată

întinsă molatic

Citând din Cocteau

„Simt că am un înger în mine“ zicea

„pe care îl şochez constant“

 

Apoi zâmbea şi privea agale

aprinzându-mi o ţigară

suspină şi se ridică

şi întinzându-şi

dulcea anatomie

a lăsat să-i cadă un ciorap

 

20.

Camaradul acela din tren care insista

să jucăm blackjack

avea dinţi care se iveau

precum farurile pe o coastă stâncoasă

dar

nu avea ochi pentru

amurgul licărind în trecut

caii gonind tăcut

prin livezi

cârdurile de păsări

aruncate în cer

şi fluturii de ieri

care se zbenguiau

în mintea mea

 

27.

dulce şi deosebită ciocârlia

care cântă la poarta părăsită

şi totuşi câte

sălbăticiuni

câţi nebuni

în boschetele oraşelor

Hölderlin

în turnul său de piatră

sau în cabana din natură

la Tübingen

sau apoi Rimbaud şi

„Coşmarul şi logica“

un sofism al nebuniei

Dar avem şi noi unul mai recent

care de asemenea şi-a asumat în mod fatal

că o legătură directă

există între

limbaj şi realitate

cuvânt şi lume

ceea ce e ridicol

dacă mă întrebaţi pe mine

Şi eu am băut şi am văzut

păianjenul

 

 

Lawrence Ferlinghetti, Pictures of the gone world (City Lights Books, San Francisco, 1955/ 1969)

 

Prezentare şi traducere de Senida Poenariu