REVISTA REVISTELOR

• În Scriptor, somptuoasa revistă ieşeană, de citit: Cristina Florescu, eseul de lingvistică „Gamă sufletească“, în care asociază starea psihologică pentru cuvinte precum fericire, bucurie, supărare, veselie, dor. Rugăm frumos şi pentru cuvîntul „voioşie“. Apoi, articole despre Eminescu, inclusiv partea întîi a unui studiu dubitativ asupra atitudinii poetului faţă de evrei, scris de Lucian-Zeev Herşcovici, poeme şi altele. * În România literară, nr. 3, neapărat de citit interviul cu regizorul Andrei Şerban, realizat de Cristian Pătrăşconiu. Iar în nr. 5, o relatare interesantă, făcută de Constantin Zaharia, despre manuscrisele şi caietele lui Cioran care, după moartea lui, au ajuns la Simone Baulez, proprietara firmei care a debarasat pivniţa cuplului Cioran – Simone Boué: după un lung proces, şi după ce au trecut pe la casa de licitaţie Aristophil, au ajuns să fie puse în vînzare de firma de licitaţii Aguttes. La un preţ nu mare, cît un apartament modest din Cluj. Cîndva, presupune optimist Constantin Zaharia, vor fi publicate.

• În Convorbiri literare, nr. 1, 2022, un superb studiu al lui Antonio Patras despre „Macedonki – un scriitor de Belle époque“. Şi, ce performanţă jurnalistică, continuă ancheta despre „Critica literară azi“, începută taman în ianuarie 2021. Am urmărit-o atent, în întregime. * În Vatra, nr. 12 din 2021, prima parte a unei ample anchete „Condiţia revistelor de cultură“. Răspund scriitori care lucrează sau nu lucrează la vreo revistă, dar obişnuiesc să citească presa culturală / literară. Tot aici, două pagini de poezie de rangul întîi, nervoasă, crudă, avînd ca autoare pe Ofelia Prodan. * În Poesis, frumoase poeme de Leo Butnaru. Şi-o evocare făcută de Ioan Nistor poetului şi scriitorului echinoxist George Achim, mult prea devreme dispărut din lumea celor vii. * „Mai trăieşte Dostoievski la Sankt Petersburg?“, întreabă Tiberiu Ionescu, în Ateneu nr. 11-12/2021, scriind despre călătoriile, urmaşii, locuinţele scriitorului rus; Victor Durnea argumentează că „Lui Alecsandri i-a plăcut să-şi inventeze o biografie“, iar Carmen Mihalache prezintă – lumea artistică încearcă să se adapteze, ca să mai existe – ediţia online a festivalului băcăuan „Fest Monodrame“, din noiembrie anul trecut. (C.V.)