EUGENIA SARVARI: FEST(IN) PE BULEVARD 2019

Festivalul Teatrului „Nottara“, Fest(in) pe Bulevard, aflat la a şaptea ediţie, s-a desfăşurat între 11 şi 20 octombrie. Subiectul din acest an despre Criza feminităţii a provocat discuţii aprinse, opinii diverse şi, mai ales, spectacole structurate pe această temă. În cele zece zile de festin, nu doar teatral, au avut loc peste treizeci de reprezentaţii din cinci ţări, două evenimente stradale, două spectacole-lectură, un colocviu, o sesiune de comunicări ştiinţifice în cadrul căreia au fost analizate cele trei decenii de teatru în libertate, lansări de carte, expoziţii de fotografii de teatru, Întîlnirile aict.ro secţia română, aniversări ale personalităţilor teatrale.

Programul bogat a fost structurat pe mai multe categorii – Criza feminităţii, Bulevardul comediei, Premiere în Fest(in), Invitaţi speciali şi Multiart. Au participat artişti din România, Germania, Bulgaria, Rusia şi Israel. La Gala finală, s-au acordat secţiunii Criza feminităţii premii stabilite de juriul format din Emil Boroghină (preşedinte), Doina Modola, Oltiţa Cîntec, Irina Ionescu şi Claudiu Groza, iar juriul spectatorilor şi-a desemnat cîştigătorii pentru secţiunea Bulevardul comediei.

În Fest(in) a existat o secţiune specială, Vedeta de lîngă tine, în cadrul căreia teatrul şi-a omagiat vedetele, în acest an fiind sărbătoriţi actriţa Anda Caropol şi actorul Alexandru Repan, ei bucurîndu-se de impresionante expoziţii de fotografie de teatru prin care s-au ilustrat momentele de vîrf ale creaţiei lor.

Dintre spectacolele pe care am avut privilegiul să le văd, mă voi referi, pe scurt, doar la coproducţia Teatrului „Nottara“ cu unteatru, Yonkers de Neil Simon şi la spectacolul O zi de vară de Jon Fosse al Teatrului Naţional Academic al Naţiunii Tătare „G. Kamal“ din Kazan, Rusia.

• Scenă din O zi de vară. Foto: Maria Ştefănescu

Yonkers, în regia Andreei Vulpe şi scenografia Cristinei Milea, este un spectacol puternic emoţional, desfăşurat într-un spaţiu-fluviu – o cafenea-cofetărie a unei nemţoaice emigrată în America în timpul războiului, care cu mînă de fier îşi conduce familia, pe cei patru copii. De o duritate neîndurătoare, aspră pînă la insuportabil, ea îşi „dresează“ copiii, rezultatul fiind două fete aproape handicapate şi doi băieţi dintre care unul a devenit gangster, iar celălalt total supus sub pocniturile bastonului neîndurătoarei mame. În această lume, nota de prospeţime este adusă de cei doi nepoţi, care rămaşi orfani de mamă şi cu tatăl plecat să cîştige banii pentru trai în altă parte, se văd nevoiţi să se supună bunicii-căpcăun. Umorul se împleteşte cu note de un puternic dramatism, demersul actoricesc fiind senzaţional susţinut de Mihaela Trofimov, Cristina Juncu, Vlad Bălan, Andrei Radu, Mihaela Subţirică, Alex Popa şi Sandra Ducuţă.

O zi de vară de Jon Fosse, în regia lui Farid Bikchantatyev şi scenografia lui Bulat Ibraginov, s-a petrecut într-un decor extrem de sugestiv: o fereastră uriaşă culisantă, în primul plan, iar în planul doi, un ingenios perete oblic transparent pe care se proiecta imaginea întunecată a unui fiord norvegian bătut de ploaie şi de vînt. Acest spaţiu a găzduit povestea tristă a unei tinere al cărei soţ dispare în apa întunecată a mării. Prin mijloace de o impresionantă simplitate, într-un joc al suprapunerii planurilor temporale, actorii şi-au construit cu mare fineţe partiturile, reuşind să creeze un spectacol de o tensiune aproape insuportabilă.

S-a remarcat faptul că, chiar în condiţii de criză, cu un buget de austeritate, directorul festivalului şi al Teatrului „Nottara“, teatrologul Marinela Ţepuş – care nu doar a izbutit să readucă la „vatră“ teatrul refugiat în diverse spaţii din capitală, mai mult sau mai puţin potrivite –, a reuşit să menţină această manifestare teatrală în topul vieţii culturale bucureştene. Spectacolele urmate de discuţii cu publicul este o altă întreprindere vrednică de preţuire, acest lucru făcînd posibilă o mai bună înţelegere a lor, dar şi o pătrundere în procesul intim de creaţie, incitînd, fidelizînd şi, de ce nu, cultivînd gusturi, fapt ce a făcut ca locuitorii capitalei să umple seară de seară sălile de spectacol. Motiv de mare bucurie pentru „familia“ Teatrului „Nottara“.