Poem
de Angela Marcovici
„memoria iubirii, singura în afara aroganţei“
îl vreau pe M.N. – vocea pielea ochii ficşi,
puterea, lupta (luptele) lui – centura neagră cu trei dani
tăcerea lui, medic în tăcere. eu, smulsă din mine
şi aruncată în gura ziarelor sîngeroase, flămînde.
flămîndă, de asemenea, şi eu de M.N., de sînge, de melodia lui sacadată.
cîntă la acordeon cu picioarele goale
îşi mişcă mereu capul la stînga şi la dreapta
nu mai pot îndura (înţelege)
mi-e greaţă de atîta plăcere
maluri abrupte se surpă şi distrug tot în cale
şerpi, şopîrle, animale pline de apă ling nisip şi pietre acoperite cu muşchi verde.
muşchiul verde al morţii, pianul verde al morţii,
tălpile goale ale plăcerii
bătrîneţea mea bolnavă opusă morţii
îşi culcă pe acordeon capul cu ochii închişi
simte
îşi mişcă fără încetare capul cu ochii închişi
tace, mişcări de dans cu capul,
apare brusc saxofonul.
acordeonistul plînge intens
gura lui înghite plăcerea şi moartea
numai în occident
aici, nimic. noi nu simţim cum se mişcă handicapaţii
aşa şi M., astfel şi eu, astfel şi această formaţie muzicală departe de lume
nu vreau nimic
tot simţim şi ne zvîrcolim ca şerpii tăiaţi în două
nu cunoaştem plăcerea, doar frînturi de plăcere – aici, în sud-estul Europei
cu graniţe nesigure, cu graniţe înspre ruşi
asiatici, cruzime, răzbunare, Vechiul Testament,
Noul Testament, aici, zero,
pariem pe Vechiul Testament, pariem cu lacrimi în ochii semi-închişi
umbre pretutindeni din clape ce nu mai rezistă „Eu rezist.“
tobe, curat ca lacrima.
sînt bolnavă. M.N. se joacă, pui de urs, jucăria lui preferată, femeia.
şi el îşi scrie disertaţia
nebun de legat. prin el. pentru el.
arogantă, invalidă, distrusă, greu
trebuie să te laşi într-un anumit fel. genetic.
de ce nu se ia în seamă şi această structură infailibilă?
dragostea mea patologică pentru tot ceea ce este nereuşit, sălbatic, primitiv
viclean, obsedat de sexualitate (fără s-o posede cu adevărat)
aroganţa este violentă, fără impostură. astfel, îmi place.
bărbatul nebun nu este arogant, este umil pînă la aroganţă. aici, sfîrşitul, moartea lui
îmi doresc lupta cu această dominaţie inconştientă uneori
dar şi conştientă (boala psihică exacerbează aroganţa autentică)
eu plutesc pe ape diferite, verzi, curate, transparente sau învolburate
opace, pline de resturi organice duse spre nicăieri
M.N. psihoză? clar. lupt cu el, tragic.
rîde, îndesat, puternic, tace.
faţa, uneori dizgraţioasă,
alteori dulce, copilăroasă
Alex, bolnav, încăpăţînat, uşor deviat psihic
mă înjură fără părere de rău
accept. trebuie. am greşit.
din multe puncte de vedere. agresiv, am sărit peste.
peste Alex, familie, nu am ţinut cont.
şi eu, bolnavă psihic, pînă la nebunia conştientă. nebunia endogenă tragică
nebunia exogenă tragică
să sari obstacole cu şi fără aroganţă, fără limbaj, pur şi simplu.
ca pe un obstacol fizic. campioni, atleţi, instructori.
M.N. compromis iar eu nu mă pot desprinde deşi ştiu despre ce este vorba
dependenţă absolută de nebunie, nucleu psihotic impenetrabil,
o lume legată la ochi şi nu pot să lupt împotrivă.
sînt pierdută, destructurată, bolnavă pînă la gîndul autodistrugerii (a mea şi a celor din jurul meu)
Alex, iubirea mea, salvarea mea, îngerul meu
chem salvarea, capul este fierbinte şi doare, mi-e frig
mi-e cald. transpir ca un trandafir strivit sub ploaie
cînd vine medicul, nu mă ascultă, nu-l interesează
capul, gîtul, urechile, nasul
el zice dezbracă-te, da, bineînţeles, ovarele nu te dor, sînt sănătoase
dar sînt bătrînă, mă incită puterea lui, e nebun îmi spun.
se uită fix cînd îmi atinge sternul
să mă vadă cum reacţionez
îmi închid ochii de plăcere, în final, rămîne pe cearşaf măduva osoasă albă.
nu am nici o şansă, nu am un sîn, dar funcţionează temperatura din trupul meu ca o trompetă
ce anunţă moartea cuiva
nu pot să mă dau la o parte, îl las să facă ce vrea,
altfel se chinuieşte ca peştele pe uscat şi totuşi se uită fix în ochii mei
ţinîndu-se pe braţele lui puternice, fusese luptător şi a avut centura neagră cu trei dani
cînd a făcut liceul militar, a tras cu orice armă
ştie tot despre cum se omoară un om
altfel, este ok, medicii n-au încotro, au depus un jurămînt al lui Hypocrate
ar fi fost lipsit de onoare să nu-l respecte
eu mă sufoc, nu fac faţă, mi-e frică, mă doare
îl vreau şi nu-l vreau. e clar, e nebun.
e clar, sînt nebună. îmi fac rău, plusez
sînt tandră, dar conştient, nu din instinct, sau poate dintr-un instinct de fată călcată în picioare
de societate, de Dumnezeu, de frică, de frică, de frică – transsexuali rupţi în două
să rămînă din mine numai afişul, afişul lui Marilyn Monroe cu fusta ridicată
cu mîinile acoperindu-şi coapsele şi pulpele ştia că va muri
eu nu ştiu nimic, sînt autistă,
faceţi un afiş cu un cap de fată autistă, prindeţi-l pe un perete
din centrul oraşului, cu ceva din fier şi nu cu lipici
aici se termină o poveste pe care o ştiu de cînd eram mică
de cînd tatăl meu, ofiţerul cavalerist mă lovea cu cureaua
halal poezie halal poetă cînd groapa este aproape săpată şi groparii se odihnesc pe marginea ei
cîtă frumuseţe, totuşi, soarele, dimineaţa
intensitatea sentimentelor mele
iubirea pe care o port şi-mi curge prin vene
cîtă suferinţă, cît artificiu, cîtă ştiinţă, cîtă raţiune, cîtă nebunie.
cîţi cîini scîrboşi şi pisici cu diavolul în ele
nu mai vreau nimic, decît nimicul. să beau oxigen lichid.
ca o reprezentare să mă întorc în oceanul cosmic al reprezentărilor
oare numai femeile se sinucid, oare numai femeile mor prin dezintegrare
şi apoi zvîcnesc, zvîrcolirea lor are un singur sens
moartea se ridică pe cer ca soarele
moartea iese din groapă
moartea arde, pecetluieşte
o vagă senzaţie de umilinţă şi foame
o puternică senzaţie de frumuseţe
linişte linişte linişte linişte
linişte linişte ___________
linişte linişte linişte ______
linişte linişte nelinişte nelinişte punct
el are 44 ani, nebun, puternic, blînd, delir de urmărire, de persecuţie,
de influenţă, sexual compromis uşor, inteligent foc, teorii fizico-chimico-matematice
pe mine mă dispreţuieşte – nu dă doi bani – normal, ce-aş face în locul lui, habar nu am
familia mea, Alex, sora mea, nerelativizaţi,
nesubstituibili, asumaţi ca florile mici de pe un cîmp nesfîrşit
dacă aş fi o femeie adevărată aş întrerupe tot
dar intervine marea şi înfloritoarea plictiseală
oricine mă plictiseşte în afara acestui tînăr medic puternic, urît, frumos şi nebun
cîmpii sfîşiate de cai şi călăreţi
într-o zonă mai ferită un băiat negru este maltratat de o armată de mercenari
el urlă şi dinţii îi sar din gură
pe cer, norii aleargă ca cireada de vaci
bărbaţi, un foc ce arde în mijlocul lor,
îşi usucă hainele ude din timpul zilei
şi curul plin de căcat
mă gîndesc la negrii ce au cîntat prin biserici
dintre ei s-au ridicat Mahalla Jackson, Aretha Franklin, Jimi Hendrix
în timpul în care albul Jim Morrison voia să-şi reguleze mama de seara pînă dimineaţa.
Janis Joplin sfîrtecată
cai ce aleargă haotic pe un cîmp plin cu sînge
fetiţele slabe, indiscernabile şi care nu pot descifra nimic
pe Magheru e altfel, toate calcă pe tocuri înalte şi subţiri
gîtul lor este roz şi burta le este roşie
băieţii de bani gata nu mai văd decît zei negri în spatele lor
ca în Fellini, speră, se scălîmbăie, apoi se aruncă pe babe preţioase
cu bijuterii ce ard doar cînd le-atingi
tequila direct în vena barului ăluia cu afişe peste afişe
şi bodyguarzi umflaţi cu spumă de fragi
vîntul bate nestingherit peste chipul unei fete tinere moarte
regula mea este spuma valurilor ce strălucesc în soare
şi ploaia ce urcă la cer tot ca o spumă
sînt aici, fără medicul meu nebun – ce boală, ca o crimă pe Wall Street
cai şi cal călăriţi de călăreţi tineri
nu accept la bărbaţi bătrîneţea
femeile bătrîne sînt mult mai mişto
au umilinţa lui Simone Weill şi dorinţa de a muri a Virginiei Woolf
hai, mută-ţi odată locuinţa în groapă,
familia ta se hrăneşte din tine,
tînărul medic se hrăneşte din tine,
iar eu mă hrănesc din sondele din picioarele lui Iisus Hristos
cocioabe acoperite cu pături în care locuiesc copii negri ca smoala
deoarece săpunul negru le este băgat pe gît ca hrană
părinţi slabi stau sub pămînt cu copiii lor pe cale de dispariţie
orice căruţă cu cai poate dărîma pe oricine
hrana lipseşte, frigul este sîngele, vine şi te omoară cu timpul,
adună flori de pretutindeni şi tu te scuturi cînd vezi atîta splendoare
mă tem, cutremurul este singurul care linişteşte, restul este nisip,
nisipul se sfărîmă în mîini, orice fac se dărîmă, se rostogoleşte altfel
sub dragostea celor care se regîndesc la întreaga frumuseţe
rostesc ceea ce nu se rosteşte, nu mai am încotro. nu am încotro.
negri ce cîntă ca bivolii bolnavi
negri ce cîntă cu toate jucăriile, instrumentele şi mîinile lor lungi,
cu unghii umflate, c-aşa sînt negrii;
ruşii, însă, sînt departe, sub pămîntul lor, monştrii de-acolo sar direct în cer
mare lucru, ce dacă ei sar direct în cer, acolo sînt îngerii negri
îngerii de sus şi îngerii de jos
tratamentul corporal al celei ce este Miss România
se prăbuşesc poeziile ca nisipul
se prăbuşesc poeţii ca săracii din cartierele cele mai îndepărtate de centru
poeţii adevăraţi, născuţi şi nu făcuţi
hai, Coltrane, hai, Thelonius Monk.
gata cu M.N. – sînt în depresie totală, fără el este plictisitor
oameni urîţi, repetitivi lîngă M.N. stă Ursul şi-l apără. eu nu mai pot.
vreau să mor – vreau să mor. atîtea oscilaţii, vibraţii consistente ca steaua cea mai strălucitoare
mă chem pe mine însămi, degeaba, nu vin, rămîn aici pe ţărmul negru al oceanului
ce mă voi face fără M.N. vino, M.N., nu mai fi nebun
bătrîneţea, un prag al deznădejdii făcut din lemne curate, puternice, compacte
bătrîneţea – o mare imensă, a morţii.
moartea, o limită nelimitată a lumii
viteza morţii (acceleraţia) este derivata de ordinul 2 a spaţiului în raport cu timpul (trupul)
lege distorsionată de mine din pricina vîrstei cosmice ce mă strînge ca un lanţ peste piept.
sexul rămîne derivata de ordinul 1 (spaţiul în raport cu timpul)
moartea şi bătrîneţea, un singur joc, un singur foc al unei armate
care face tumbe pe cer cu avioanele cele mai performante
cu adevărat nu există bătrîneţe şi moarte decît în aer,
cu protagonişti performanţi
dormit chinuit pînă acum cu M.N. în cap.
atîta dragoste şi iubire de bărbat şi copil posibil psihotici amîndoi
apropiere viscerală de ei, deoarece sîntem la mare depărtare
el, Drumul Taberei, unde l-am făcut pe îngerul meu irascibil, Alexandru,
eu, în Balta Albă, Diham,
zone neutre, gînduri erotice, decadente, atingeri abia simţite,
răceala lor, mormăiala lor, gîndurile lor teribile
medicul desfigurat în societate, el ştie şi vrea femei tinere, cred şi nu le poate avea? habar n-am.
eu, în el, înăuntrul lui, lingîndu-i sîngele tînăr şi curat, organele lui perfecte, la locul lor
mîini de doctor, labele picioarelor de doctor, mereu cu ciorapi negri, chiar şi în tenişi
labe fine, complet inodore, incolore etc.
rămîn ca eu să mor şi El, şi El (cei doi copii ai mei masculini pînă în măduva osoasă,
chipuri complet neasemănătoare.
unul, în mine, sexual, cu sex. celălalt, în afara mea, pentru mine, fără sex, căci e copil.)
sinuciderea m-ar salva, dar cum, unde? cine să participe alături?
cine va ţine pistoalele, săbiile negre? există aşa ceva?
el, rece ca greaţa, rece ca gheaţa, cu singurul lui organ în flăcări, puternic.
puterea este întotdeauna focalizată, ucisă într-un singur gest onest al naturii,
acela de a o pătrunde, cunoaşte, distruge
M.N. M.A.
M.A. M.A. M.A. oare tu cum eşti? copil la propriu, sînge din sîngele meu, os din osul meu,
creier imobil şi fix ca peştele carnivor care atacă
M.N. pui de urs, greoi, la fel de fix şi el, la fel de înzestrat în a ataca fără rest
fără armament suplimentar
înzestrat cu rucsac din piele de animal ucis
amîndoi distruşi, autodistrugători şi distrugători de profesie
îi iubesc cu ardoare, cu patimă, fără nici o ezitare, oare cine pe cine?
iar eu stau pe pat, scriu aceste rînduri antisemnificante
pentru că sînt natură umană de cea mai înaltă calitate
creiere diferite, atac identic
sînt ai mei, n-aş putea trăi fără, m-aş sufoca.
„mereu mai singură, mai absolută“
liniştea nopţii la fel de animalică, un animal şi liniştea care are un singur ochi roşu îndepărtat de cer
nu e soare, nu e luna de care sînt îndrăgostită, liniştea este întuneric,
societate convertită în gaură neagră
energie pură, act sexual curat ca lacrima
lacrimi amare curg pe faţa timpului şi a spaţiului şi pe faţa mea de piatră
duminică, linişte, M.N.
în timpul actului sexual, tandru şi liniştit, luminos, te mîngîie adînc, îşi pune capul pe părul meu lung,
te atinge uşor, ferm. după, devine de gheaţă, aisberg.
Mao, dulceaţa mea
ce-mi place la el? mă întreabă
eu zic tot. adică forţa gîndirii lui, revendicativitatea permanentă, revolta, ura, scîrba,
dispreţul faţă de lume, asociate cu fragilitatea, probabil diferenţa de vîrstă imensă dintre noi?
el, copil, pui de vultur, eu, MAMA de care are el atîta nevoie,
se lovesc de permeabilitatea gîndirii noastre
el, tragic
şi totuşi Alex fragilul
FRAGILUL, alt Tragic, nu ştiu multe despre el în afara celor care se petrec
la suprafaţa relaţiei noastre mamă-fiu
fragilitatea lui fizică, forţa gîndirii lui, invers decît la M.
Alex, transsexualul, eu, transsexualul, M., transsexualul, trei lacrimi într-un pahar opac
pentru a nu fi descifrat de lume, de alţi ochi şi alte structuri mentale
sora mea, sărmana, dragostea mea, neputinţă curată ca lacrima de care vorbeam
nu dau decît de lacrimi,
nu dau decît de lacrimi pure, translucide, rotunde ca o sferă ce nu mai poate fi sfărîmată,
lacrima nu este tragică
ce fac. mă des-fac. soluţii. retragere, o soluţie. ceea ce şi fac, de fapt.
mama, tatăl meu, sora mamei, Eleonora, sora mea, Matei, Alex, M.N. şi eu?
TU în noi şi noi în TINE
nu ştiu dacă e bine ce scriu şi ce gîndesc. asta simt acum.
lumea stă pe nisipuri mişcătoare
fragilitate pe toate planurile, la toate nivelurile
tot ceea ce este în afara fragilităţii este prostie, putere exterioară, rigidă, non-lume.
neinspirată, nenimic, leneşă, prăbuşită, de fapt, incapabilă să, incapabilă să, incapabilă să.
tatăl – războiul. copilul – miracolul. boala – intensitate. M.N. – tensiunea.
de la intensitate la scris poezie, confesiune, dezastru, splendoare, distanţă.
structură – suprastructură
Alex – eşti o pulă (cînd era copil şi colegii îşi băteau joc de el)
handicapaţii
ofiţerii
medicii de urgenţă
diagnostic diferenţial
sexualitatea „urc pe mîna ta violetă şi îmi simt cuvintele printre coapse“
comunismul meu
mă simt ca o magrebiană care a intrat (cu forţa?) în literatura înaltă franceză.
sau ca o africană cu labiile tăiate şi cusute şi descusute mai apoi
numai atunci s-a infectat ireversibil lumea.
soare, soare, soare. soare ca metalul încins ce se scurge pe pămînt
SOARE.