Ion Pop
1.Da, citesc jurnale, chiar cu un mare interes. Mi s-a părut, de pildă, interesantă, chiar monotonia şi (aparenta) banalitate a notaţiilor din jurnalul celebru al lui Amiel, citit, desigur, în câteva fragmente. Apoi, jurnalul lui Gide şi chiar al lui Paul Morand, „omul grăbit“ şi marele frecventator de saloane mondene. Ce să mai spun despre substanţialul, în toate privinţele, jurnal al lui Julien Green? Dintre scrierile diaristice româneşti, o mare revelaţie a fost, ca pentru mulţi, jurnalul lui Mihail Sebastian; m-a atras prin inteligenţa reflecţiilor admirabilul jurnal al unei „fiinţe greu de mulţumit“, de Jeni Acterian, şi înalt-edificatorul Jurnal al fericirii, de N. Steinhardt. Cunoscându-l îndeaproape pe autor, am savurat multe pagini de comediografie literară din amplul Jurnal al profesorului meu Mircea Zaciu, care e şi un document major despre „deceniul satanic“ al dictaturii comuniste… Sunt pe încheiate în aceste zile cu cel mai recent volum din jurnalul lui Mircea Cărtărescu, Un om care scrie, foarte bine… scris şi de o complexitate remarcabilă a imaginii despre om şi operă. Paralel, am recitit secvenţe din dramaticul, adesea, jurnal al lui Kafka…
Se poate deduce chiar din aceste exemple că diaristica poate interesa din mai multe puncte de vedere, fie completând şi nuanţând perspectivele asupra unor opere literare majore, fie lărgind orizontul intelectual, al cugetării despre oameni şi vremi, fie, să zicem, propunând tipuri de personaje sui generis, constructoare de autoficţiuni verosimile, expresive sub unghi literar… De la o vreme, diariştii se grăbesc să-şi publice imediat notele zilnice – dovadă de urgenţă a comunicării cu cititorii-observatori ai mediilor socio-culturale luate în seamă, însă şi relativizând, poate involuntar, ideea de autenticitate a confesiunii sortite cândva doar sertarului intim, autoanalizei sincere, de unde şi tentaţia „corectării“ imaginii despre sine a autorului ori pur şi simplu „coruperea“ confesiunii prin transferul către convenţia literară, în zisa „autoficţiune“… Când aceasta e construită cu talent, cititorul poate credita mărturii propuse ca atare de la distanţă, cum s-a întâmplat cu paginile din Teritorii-le lui Mircea Zaciu, care, oferă, de pildă, despre mişcările studenţeşti pariziene din mai 1968 o imagine de spectator prin… delegaţie ficţională, căci jurnalul autentic al scriitorului dovedeşte – cum am descoperit – că n-a fost prezent de fapt la evenimentele acelui moment revoluţionar… „Ficţiunea jurnalului intim“, despre care vorbeşe Eugen Simion, poate fi, iată, ilustrată, inducându-l uneori într-o eroare – semnificativă totuşi – chiar şi pe cititorul cel mai avertizat. Se non è vero, è ben trovato… Jurnalele pot oferi, se vede, tot soiul de probe de realităţi trăite ori verosimil imaginate, din care se poate mereu învăţa câte ceva despre om şi oameni…