a3

Sărbătoarea păpuşilor la Cluj

          În perioada 12 18 octombrie 2014, Cluj Napoca a găzduit a 13-a ediţie a Festivalului Internaţional al Teatrelor de Păpuşi şi Marionete „Puck“, devenind pentru câteva zile capitala naţională a păpuşeriei. Sub egida acestui festival s au adunat cele mai importante teatre de păpuşi şi marionete din ţară (Teatrul „Ion Creangă“ din Bucureşti, Teatrul „Ciufulici“ din Ploieşti, Teatrul „Ariel“ din Târgu Mureş, Teatrul „Prichindel“ din Alba Iulia, Teatrul „Gong“ din Sibiu, Teatrul „Toni Bulandra“ din Târgovişte, Teatrul „Cimborák“ din Sfântu Gheorghe, Teatrul „Bacovia“ din Bacău, Teatrul „Ţăndărică“ din Bucureşti, Teatrul „Arlechino“ din Braşov, trupa „Arcadia“ a Teatrului „Regina Maria“ din Oradea) şi companii de renume din străinătate (Théâtre de Romette, Franţa, Teatrul Republican „Licurici“ din Republica Moldova, „Teatrul Vojtina“ din Debrecen, Ungaria, Teatrul Municipal „Guguţă“ din Chişinău, Compania „Jordi Bertran“ din Spania).
Teatrul „Puck“ a participat în festival cu un spectacol interactiv, Tărâmul dintre valuri, adresat copiilor cu vârste între 3 şi 7 ani, precum şi, în premieră pe ţară, copiilor cu tulburări din spectrul autist. Spectacolul transmite celor mici o poveste ale cărei enigme sunt rezolvate de fiecare copil, rând pe rând, printr un atent ghidaj al stimulilor senzoriali, realizatorii punând accent pe implicarea senzorială a publicului în povestea scenică. Scenariul şi regia sunt semnate de Elena Butuşină, scenografia de Paul Victor Stoie, costumele, pictura şi elementele de decor aparţin lui Ovidiu Dragoş, iar păpuşile lui Paul Victor Stoie şi Ovidiu Dragoş. Muzica este compoziţia originală a Marei Prună, elevă a Liceului de Muzică din Cluj Napoca.
Pentru că Teatrul de Păpuşi „Puck“ a pus accent în acest an pe dezvoltarea interacţiunii între profesioniştii din arta păpuşeriei, probabil din dorinţa de a transforma festivalul într un punct de referinţă al schimbului de experienţă din domeniu, în premieră, în această ediţie a festivalului, s a inclus o secţiune, putem spune chiar un minifestival (găzduit de Turnul Croitorilor, care pentru câteva zile a fost transformat în Turnul Păpuşilor). Aici s au analizat şi dezbătut probleme specifice domeniului şi totodată s a creat un dialog al artelor înrudite teatrului de păpuşi (prin conferinţe, ateliere interactive, lansări de carte, vernisaje de expoziţii etc.), aducând astfel un plus faţă de alte festivaluri de profil.
Un alt punct important al festivalului a fost întâlnirea şcolilor de păpuşerie din ţară, la care au contribuit studenţi din Bucuresti, Iaşi şi Cluj, prezentând spectacole experiment.
Peste 6.000 de spectatori au participat la manifestările (spectacole, lansări de carte, conferinţe, ateliere) programate în ediţia din 2014 a festivalului, al cărui juriu (format din prof. univ. dr. Sorin Crişan, conf. univ. dr. Katona József, conf. univ. dr. Carmen Stanciu, regizor Maria Mierluţ şi lect. univ. dr. Decebal Marin) a acordat următoarele premii:
– premiul ex aequo pentru cel mai bun spectacol: spectacolelor KrafffThéâtre de Romette, Franţa, şi Visual poems, Compania Jordi Bertran, Spania;
– premiul pentru regie: Daniel Stanciu, pentru spectacolul Fata babei şi fata moşneagului, Teatrul Ţăndărică, Bucureşti;
– premiul pentru scenografie: Gina Tărăşescu Jianu, pentru Prinţesa Turandot, Teatrul pentru Copii şi Tineret Ariel din Târgu Mureş;
– premiul pentru interpretare: Alexandru Dobrescu, pentru rolul Sfetnicului din spectacolul Fluierul fermecat, Teatrul „Arlechino“ Braşov.

(X.Y.)