REVISTA REVISTELOR

O incitantă anchetă poate fi consultată în revista Steaua (Nr. 3/2021) cu prilejul aniversării a 125 de ani de la naşterea fondatorului dadaismului, Tristan Tzara (1896-1963). La întrebarea 2. Cum am putea (ar trebui) să ne raportăm în 2021 la un program estetic enunţat de grupul lui Tristan Tzara în 1916-1918?, Simona Popescu răspunde: „Programul estetic este antiestetic. Asta e din cînd în cînd necesar, mai ales dacă «estetica şi-a mâncat biscuiţii» [Gellu Naum]. Nu ştiu dacă acel dadaism detonator este azi calea, deşi ar fi destule prejudecăţi mai vechi sau mai noi (chiar şi în literatură) de detonat“. Interesantă şi reformularea lui Dan Gulea unor întrebări din anchetă
(4. Cum v-a influenţat DADA creaţia poetică/artistică/teoretică/de cercetare?, 5. Cum aţi reţine/descrie întâlnirea dumneavoastră cu DADA/ Tristan Tzara?): „Cât despre ultimele două întrebări din această anchetă, daţi-mi voie să reformulez: Cum m-au influenţat părinţii? Ce aş reţine din întâlnirea mea cu părinţii?// Dar dvs.?// (Mai interesant ar fi cum i-am influenţat eu pe părinţii cei fondatori şi ce au reţinut ei din întâlnirea cu mine)“. Dintr-un univers paralel, Tristan Tzara este rugat să-i trimită din trecut prin intermediului revistei Steaua lui Dan Gulea răspunsul său. Demn de reţinut şi dosarul In Shakespeareland cu texte de Virgil Stanciu, Ana-Maria Parasca şi Maria Bucşea. De consemnat şi versurile melancolice-muşcătoare ale lui Andrei Dósa: „diferenţa dintre o imagine în ape/ şi a înota dezbrăcat în ocean ilustrează perfect/ distanţa dintre bucuria mea şi a lui iar petele de tanin/ persistă pe retină mult după ce visez/ e imperfecţiunea amărăciunii mele//“. (T.D.)