Gala Tânărului Actor – hop 

Roxana Croitoru  

Între 3 şi 6 septembrie a avut loc, la Mangalia, a unsprezecea ediţie a Galei Tânărului Actor – hop, eveniment care marchează începutul sezonului festivalurilor de teatru din ţară. Proiect generos al uniter, gala oferă absolvenţilor facultăţilor de teatru din ultimii cinci ani posibilitatea de a-şi încerca puterile şi de a-şi demonstra calităţile artistice în faţa juriului, a publicului, a criticilor de specialitate şi, nu în ultimul rând, în faţa directorilor de teatre, posibili angajatori. Este singura competiţie dedicată exclusiv tinerilor, cu atât mai importantă, cu cât numărul absolvenţilor creşte de la an la an, fapt demonstrat şi prin numărul mare de concurenţi înscrişi la această ediţie.

Desfăşurat pe două secţiuni – individual (feminin şi masculin) şi grup –, pe tema Alteritate de mulţi ani încoace, concursul include la probele individuale un monolog liber ales şi interpretarea unui text impus. Ca text impus, schiţa Statistică de I. L. Caragiale a pus la grea încercare concurenţii, foarte puţini dintre ei reuşind să o materializeze într-o „poveste“ cu un personaj credibil. Monologul, text liber ales de concurenţi, a demonstrat gravele lacune cu care ies din şcoală tinerii actori. Unii şi-au ales texte celebre, care nu li se potriveau ca vârstă sau gen, alţii au masacrat personaje shakespeariene într-o însăilare nefericită de show, mai degrabă vulgar.

În ultimii trei ani ai galei s-a observat tot mai pregnant lipsa de stăpânire a tehnicilor actoriceşti, superficialitatea pronunţată în asumarea unui rol, într-un cuvânt primatul facilului. Juriul a amendat cu curaj slaba pregătire a absolvenţilor, neacordând pentru prima oară Premiul pentru cea mai bună actriţă. În acest context, nu prea încurajator, s-a remarcat cu detaşare Matei Rotaru, absolvent din 2008 al Facultăţii de Teatru şi Televiziune din Cluj, clasa Miklós Bács. A fost singurul concurent care a ştiut să-şi construiască personajul din Statistică cu inteligenţă şi imaginaţie, iar monologul cu Eşti un animal, Viskovitz de Alessandro Boffa a fost printre puţinele adecvate temei alterităţii. Jocul său a demonstrat, pe lângă stăpânirea tehnicilor actoriceşti, şi sensibilitate în interpretare, într-un cuvânt bună pregătire şi talent, cucerind publicul, care l-a şi desemnat, în topul său, drept cel mai bun interpret. Juriul i-a acordat Premiul special „Sică Alexandrescu“, pe care l-a împărţit cu Ioana Barbu, interpretă la secţiunea grup, în Dactilograful de Murray Schisgal.

Aşteptate cu entuziasm de publicul care a umplut până la refuz sala Centrului Cultural din Mangalia, în cele patru seri ale galei, spectacolele de grup au evidenţiat mai curând minusurile decât plusurile concurenţilor. Spectacolul premiat Metamorfoze, prezentat de Ruxandra Chelaru şi Vlad Drăgulescu, absolvenţi ai Universităţii din Craiova, a fost o propunere greu de înţeles, fracturată: la început publicul era implicat într-un număr de prestidigitaţie, după care cei doi interpreţi evoluau gimnastic la bară. Spectacolul a fost acompaniat concomitent de o interpretare live la vioară şi de o muzică la boxe cu mulţi decibeli. Nici spectacolul inspirat din lirica lui Ştefan Aug. Doinaş, Mistreţul cu colţi de argint, nu a fost mai inspirat. Monotonia interpretării, lipsa de ştiinţă a rostirii versului au marcat încă o lipsă (a câta?) în pregătirea tinerilor actori. Just Push Play, joc interactiv între scenă şi sală, pe teme de improvizaţie, a întrunit sufragiile publicului, nominalizat de el drept cel mai bun spectacol. Realizat şi jucat de absolvenţi ai mai multor facultăţi de teatru din ţară (Cluj, Iaşi şi Bucureşti), spectacolul a avut ritm şi umor, mai potrivit ca spectacol de divertisment.

Colocviul care a avut loc înaintea decernării premiilor – o discuţie între concurenţi, membrii juriului, directori de teatre şi critici – a evidenţiat o situaţie deloc îmbucurătoare: numărul absolvenţilor în continuă creştere este invers proporţional cu nivelul pregătirii lor. S-a încercat identificarea motivului pentru care Gala hop, în loc să se menţină ca o competiţie în care pe parcursul a patru zile se întrec în diversitate tinereţea, fantezia şi talentul, migrează tot mai mult spre facil, comercial şi cu o tot mai slabă stăpânire a abilităţilor meseriei de actor. Răspunsurile sunt diverse, cauzele multiple. Şcoala reflectă problemele teatrului românesc de acum.

Excepţiile ne întreţin speranţa. Îl felicităm pe Matei Rotaru şi îi reamintim pe ceilalţi doi câştigători ai galei din ultimii ani, absolvenţi ai şcolii de teatru din Cluj: Pavel Bartos şi Ionuţ Caras.

 

ROXANA CROITORU

GALA TÎNĂRULUI ACTOR - HOP

» anul XIX, 2008, nr. 10 (221)