Toamna clujeană

 

Deodată cu elevii pentru care s-au deschis şcolile, deodată cu studenţii pentru care s-au deschis universităţile, s-au deschis, pentru toţi, şi sălile de spectacole de orice fel din Cluj.

La Teatrul Naţional, stagiunea are ca primă premieră a toamnei spectacolul Un caz clinic, de Dino Buzzati, în timp ce la Teatrul Maghiar se joacă Cehov.

Filarmonica a debutat în forţă, cu Toamna Muzicală Clujeană, în mai multe săli de concert, la Conservator, la Muzeul Etnografic al Transilvaniei (sala asta totuşi ar trebui să se numească, ţinînd cont de trecut, Sala Liszt!), la Casa de Cultură a Studenţilor. La Operă, stagiunea s-a deschis cu Turandot. Cîţiva cîntăreţi, printre care şi Marius Budoiu, erau pe scena ambelor instituţii.

La Universitate, viaţa academică s-a deschis cu o conferinţă despre filosofia din lumea de azi, a prof. Andrei Marga – aşa că ne-a fost dat să auzim un îndemn pe placul lui Blaga: „Înapoi la sistem!”

Tot la Universitate, două simpozioane umaniste, desfăşurate în concurenţă: unul despre „Raţiune şi credinţă“, altul despre „Cercul Literar de la Sibiu“. Aşa că l-am văzut pe Nicolae Balotă, ultimul cerchist, alergînd între cele două, pentru că la amîndouă avea cîte-o „vorbire“ (cum îi place să spună).

 Călin Stegerean le făcea însă amîndurora concurenţă, cu lansarea unui volum despre avangardă, iar Ion Pop, uitîndu-şi de cuminţenie şi amintindu-şi doar de pasiunea lui pentru avangardişti, prezenta cartea.

Filiala Cluj a Uniunii Scriitorilor, ca să uităm că tot românul s-a născut poet, a organizat „Zilele Prozei“. Cu lansarea unui volum aferent.

Urmează „să ieşim cu cartea în calea trecătorilor“, gest avangardist propus pentru al nu ştiu cîtelea an de Centrul Cultural Francez, şi la care se solidarizează toate editurile clujene. – Şi nu ştiu cum se face că Clujul, ale cărui străzi sînt pline de pietoni, exact în zilele cînd noi ieşim cu cărţile în stradă e pustiu ca Macondo înainte de a veni vîntul sfîrşitului...

Praetextatus

TOAMNA CLUJEANĂ

» anul XIX, 2008, nr. 10 (221)