Cluj Modern la a XI-a ediţie.

          Cluj Modern, festivalul de muzică extrem-contemporană fondat de Cornel Ţăranu cu concursul colegilor săi, în principal al compozitorului Adrian Pop, şi al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima“, a ajuns în această primăvară la a XI-a ediţie. Profesionalizat la extrem, evenimentul este gîndit ca un instrument de promovare a muzicii noi, româneşti şi universale, şi, simultan, ca o manifestare internaţională ce familiarizează publicul cu evoluţia muzicii. Sub genericul „Young is Modern“ – Clujul fiind în acest an capitala tineretului –, festivalul a însemnat o săptămînă de concerte şi un simpozion intitulat „A vedea sunetul, a auzi imaginile“. În Sala Studio a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima“ sau la Auditorium Maximum, au putut fi ascultate lucrările a aproape patruzeci de compozitori de azi, de la foarte tinerii Tobias Krebs (n. 1993, Zürich), Sebastian Androne (n. 1989), Mathieu Corojod (n. 1989, Fribourg), Elena Mîndru (n. 1988, Cluj), Áron Török-Gyurkó (n. 1989, Cluj), care au vîrsta Revoluţiei Române, la clasicii Anton Webern, polonezul Wojciech Kilar, Sofia Gubaidulina şi alţii. Din alte centre muzicale ale ţării, cum sînt Bucureştiul şi Iaşi, ori din alte ţări, precum Elveţia, Franţa, Polonia, Ungaria, compozitori şi interpreţi importanţi au fost oaspeţi ai Clujului Modern. Au fost interpretate aproape 30 de lucrări în primă audiţie absolută. Tot în primă audiţie absolută a fost şi compoziţia Cantus gemellus a lui Cornel Ţăranu, fondatorul festivalului, interpretată în seara de închidere: o lucrare pentru orchestră şi recitator, bazată pe dialogul îngemănat al instrumentelor de suflat, percuţie şi violoncel, de o mare forţă emoţională. Prezenţa dirijorului Horia Andreescu şi a violoncelistei Diana Ligeti a asigurat de altfel acestei seri de închidere, la care au mai fost interpretate lucrările compozitorilor Sebastian Androne, Adrian Iorgulescu, Adrian Pop şi Wojciech Kilar, o minunată strălucire artistică.

***

Festivalul Cluj Modern, ediţia a XI-a

» anul XXVI, 2015, nr. 5 (300)