![]() Valahi la vânătoare Alexander Baumgarten Nu aş fi crezut până când nu am citit până la capăt romanul Ligiei Ruscu O dimineaţă la vînătoare (Polirom, 2014) ceea ce îmi spunea o venerabilă prietenă şi maestră: că e un roman de dragoste, foarte ascuns, foarte profund, foarte discret, foarte învăluit. Căutam cu totul altceva în el, şi nu măruntă a fost bucuria celui care, la capăt, resimte împlinirea şi confirmarea propriilor căutări în paradoxala lor contrazicere: tocmai pentru că sensul se construieşte în ascuns, cu o rară şi atentă tehnică, el are puterea de a se converti în altceva decât pare a creşte în el fără a contrazice niciunul din paşii creşterii sale. O dimineaţă la vînătoare este un roman al boierimii valahe din perioada Regulamentului organic, iar primele sale pagini mi au aprins curiozităţi reflexive asupra României premoderne şi am căutat în el, pas cu pas, sursele potolirii acestor curiozităţi. Aveam motive să o fac: Ligia Ruscu, istoric al Antichităţii şi universitar clujean, publică dintr odată un roman despre modernizarea boierimii valahe, uzând de tehnici narative subtile, de o forţă remarcabilă de a aduna personajele într o adevărată societate, de o răbdare pasională în creionarea portretelor şi mai ales de o frazare proprie care merită o analiză aparte: fraze răbdătoare, cu detalii scăpărătoare, cu o structură gramaticală iterativă – fraze în care sensul se încheie aparent în penultimele cuvinte, iar finalul lor le întoarce savant şi le resemnifică sonor şi virtuoz. Acţiunea trimite la o generaţie puţin frecventată de literatura recentă: Levantul lui Cărtărescu ironizează generaţia Eteriei, încă destul de îndepărtată, Săptămâna nebunilor a lui Barbu e anterioară cu o singură generaţie celei din acest roman, iar generaţiile următoare evocă deja paşoptiştii, unioniştii şi, de ce nu, lumea lui Caragiale. Pe acest şir de portrete de grup, romanul Ligiei Ruscu este un avertisment: el evocă o societate care nu e nici candid ridicolă, nici abandonat letargică, nu este nici sursă nediscriminată a patriotismului generaţiilor următoare. E greu de crezut că din seriozitatea şi dramatismul ei se naşte, peste câteva decenii, doar lumea lui Caragiale. Dimpotrivă, ea ţine de lumea raporturilor de familie, avere şi onoare ale boierimii valahe în care viaţa cotidiană, cu traumele şi risipa ei, îşi dispută supravieţuirea între turci, greci, ruşi şi austrieci cu o notă proprie de autarhie. În raport cu această notă, tema patriotismului, a înţelegerii europenizării (despre care personajelor nu le e mereu clar dacă vine sau nu dinspre ruşii lui Kisseleff) sunt subiecte profund colaterale, scăpându ne astfel reconfortant de riscul extrapolărilor anacronice la care suntem dispuşi natural. Alexander Baumgarten Valahi la vânătoare (Ligia Ruscu, O dimineaţă la vînătoare. Polirom, 2014) |
![]() |
|
![]() |